| Ako na to | | | Techniky fotografovania I ( krajina, scenéria, panoráma )
| | Fotografovanie krajiny, scenéria, panoráma.
Foto: Ľubomír Šperlík
Dosiahnuť peknú, vyváženú a niečím oslovujúcu fotografiu lesa alebo krajinky nie je jednoduchá záležitosť. Fotka môže vzniknúť buď náhodne pri potulkách prírodou a ocitnutí sa na "dobrom mieste v pravú chvíľu", alebo cielene s vedomím, že idete odfotiť konkrétnu časť lesa alebo krajiny v špecifických svetelných, prípadne poveternostných podmienkach. Takáto fotografia si vyžaduje ísť na vyhliadnuté miesto niekoľkokrát v rôznych časoch a pri rôznom počasí a požadovaný výsledok bude nad očakávanie.
Foto: Ľubomír Šperlík
Pre fotografiu krajiny je vhodnejšie používať "široké" objektívy, t.z. objektívy s malými ohniskovými vzdialenosťami (menej ako 35mm /kinofilm/). Urobíte tak širší záber a dosiahnete väčšiu plastičnosť. Ak nevlastníte takýto fotoaparát, dá sa použiť aj technika "panorámy", čiže nafotenie viacerých snímkov za sebou s fotoaparátom upevneným na statíve a jeho horizontálnym či vertikálnym pootáčaním. U digitálnych fotoaparátov sa následne po stiahnutí fotiek do PC jednoducho spoja v príslušnom software a panoráma je na svete. Jednou z nežiadúcich vlastností objektívov je súdkovité skreslenie (barrel distortion). Ide o jemne vypuklé zakrivenie na krajoch fotografie. Na jednom snímku si toto ani neuvedomíte, ale zakrivenie môže ovplyvniť spájanie snímkov do panorámy. Vzniknú zakrivené časti a nerovné prechody. Toto môžete ovplyvniť zazoomovaním objektívu a nafotením väčšieho počtu snímkov či už v horizontálnej alebo vertikálnej rovine. Objektívy so zoomom majú pri väčších ohniskách menšie skreslenie. Súdkovité skreslenie sa prejavuje viac u širokých objektívov, samozrejme čím je objektív drahší, tým je kvalitnejší. Pri fotení panorámy musíte mať fotoaparát v manuálnom režime a musíte nastaviť optimálne hodnoty času a clony, pretože pri jeho pootáčaní by si fotoaparát v automatických režimoch nastavoval vždy iné hodnoty a pri spájaní snímkov by ste videli, že každý je rôznej sýtosti, jasu alebo kontrastu. Taktiež je dobré používať vyššie clonové čísla pre dosiahnutie väčšej ostrosti ako popredia tak pozadia. Zaostrovať by ste mali na prvú tretinu snímku vo vertikálnom smere.
Foto: Ľubomír Šperlík
Ak sa dá, tak bez váhania používajte statív aj keď sú svetelné podmienky ideálne na fotenie z ruky. Pamätajte, že svetlo na fotenie je ráno a večer ideálnejšie ako na poludnie, pretože dopadá pod menším uhlom voči horizontu a fotky budú mať teplejšie farby. Nechajte sa inšpirovať dažďom, využite rannú hmlu alebo západ slnka a vaše fotografie potešia nie len vás ale aj vašich priateľov a známych.
Foto: Ľubomír Šperlík | | zobraz všetko | |
|